Svobodná základní škola

Naším záměrem je založit základní školu zapsanou v rejstříku ke školnímu roku 2024/2025.

 

Spolek pLevel

V roce 2023 jsme založili spolek Plevel. Rosteme spolu s našimi dětmi a vzájemně se podporujeme a doplňujeme stejně jako ten plevel na zahrádce, který vytvoří vždy přesně ten správný mix, který je v ten přesný čas na správném místě. Učíme se společným bytím v přítomnosti, z akcí a výletů naplánovaných i těch, které zrovna přicházejí.  

Jsme spolek rodin, které spojuje touha po zajištění svobodného a přirozeného procesu vzdělávání a učení svých dětí, v souladu s jejich přirozeným individuálním vývojem neoddělena od jejich života.

Posláním spolku je zajišťování vzdělávacích služeb, organizace a provozování vzdělávacích zařízení a služeb spojených s provozem vzdělávacích zařízení.

Dále je posláním spolku všestranná podpora svobodného vzdělávání, rozvoje a aplikace osvědčených, nových i netradičních přístupů v oblasti vzdělávání dětí.

Členové spolku

PhDr. Jan Závěšický

Jsem manžel, otec tří dětí, podnikatel, stoupenec svobody. Dětem jsem se věnoval od svých 15 do 24 let jako praktikant a pak vedoucí na táborech a víkendovkách pro děti (DUHA Klub Dlažka). Až v „normální“ práci jsem řešil organizaci firem a začal chápat, co jsou to svobodné firmy, kterým se říká tyrkysové, a proč jich je tak málo. Od dospělých ve firmách mě poznání dovedlo zpět k dětem a učitelům ve školách. S narozením vlastních dětí jsem se více začal zajímat, jak současné školství funguje a v čem by se mohlo zlepšovat. 

To vše mě dovedlo k touze podílet se na vytvoření prostředí, ve kterém by naše děti mohly pokračovat v učení s nenarušenou vnitřní motivací, se kterou přišly na svět. Není jediný reálný ani zákonný důvod ničit tyto zázračné vlohy prušáckým systémem výuky, který je v naší zemi v principu stále stejný od dob rakousko-uherské habsburské monarchie. Chci školu svobodnou, která nabízí dostatek všech podnětů a současně prostředí pro individuální přirozený vývoj a učení, kde vládne vzájemný respekt. To vše nikoliv jen na papíře ale v praxi.

V rámci naší školy pomáhám s organizací, fundraisingem a komunikací dovnitř i navenek. Plánuji se zapojit do učení dětí a nabízet jim podporu rozvoje jejich dovedností v táboření, učení se o životě přírody, životním prostředí, změně klimatu, konstruktérství: práci se dřevem, papírem a modelářství.

Profil na linkedin

Vendula Báťková

Jsem tady jsem a mým tématem a životem je přítomnost a její maximální možná šířka ve mě i okolo mě.
Již od roku 2004 pracuji s dětmi a jejich rodiči. Má cesta šla a jde napříč celým spektrem dětí bez rozdílu zdraví či nemoci, atd.
Mé pracovní role byly již třeba tyto učitelka v MŠ, učitelka ve speciální MŠ, asistent pedagoga, osobní asistent, koordinátor lesního klubu, poradce rané péče, instruktor stimulace zraku, atd.
V současné době pracuji jako lektorka osobnostního rozvoje a intuitivního vidění. Mimo to naplno a plně tvořím a koordinuji naši školu Alma.
Ráda se každým dnem více či méně přibližuji k mottu, že to co mluvím, to i žiju. A v duchu výživné přítomnosti chci trávit čas s dětmi i rodiči zde v Almě.

Kristina Typovská

Jsem milovnice zvířat, přírody, dětských duší a lidského přístupu. Jsem propagátorkou respektující výchovy, individuálního vzdělávání, cestování s dětmi na vlastní pěst a ohleduplnějšího způsobu života (víc o mně najdete na webu vmestskedzungli.cz).

Svobodnou školu jsem si u nás přála založit, protože mi v Olomouci chyběla. Jsou tady alternativy typu lesní, Waldorf nebo různé komunitní školy, ale žádná není podle představ mých a především představ našich dětí.

Monika Böhmová

Zdeňka Pospíšilová

Už od dětství jsem si přála být čarodějnice, umět kouzlit a vařit lektvary. Možná i proto jsem se rozhodla studovat na farmaceutické škole. Jako chemik jsem pracovala v několika laboratořích. Zprvu v depu kolejových vozidel v Olomouci, později v Praze pro Zentivu, a v rámci klinických studií pro firmu Quinta Analytica. Titrovat roztoky pro mě byla čirá radost. 

Jsem matka úžasné dcery, miluji knihy, turistiku, geocaching, zvířata (i lidi) a v současné době facepainting. Prošla jsem si kurzy Montessori, věnovala se dětem v mateřském i hlídacím centru. V době mateřské dovolené jsem začala vytvářet aktivity pro naši dceru, z čehož se později vyvinulo podnikání, které mi zůstalo dodnes (více na e-shopu hratsiarozvijetse.cz).

Téměř dva roky jsem se svou rodinou žila v Austrálii, kde dcera navštěvovala státní školu. V té době jí bylo pět a půl. Po návratu do vlasti jsme skočili rovnýma nohama do domácího vzdělávání. Vyhovuje nám všem. 

Věřím ve svobodu a možnost volby každého z nás, stejně jako v radost a zodpovědnost za své činy. V naší škole budu působit coby průvodce. Ráda pracuji rukama, takže se těším na tvoření projektů vně i uvnitř školy, zahradničení, pokusy a výlety. Dětem bych určitě ráda nabídla literární, čtenářský a debatní kroužek.

Silvie Maderová

Olga Králová

Marcela Němcová 

Jsem ženou svého muže, mámou tří kluků a macechou jednoho, teď už mladého muže. Jsem tvor tvořivý a kreativní, ale zároveň potřebuji věcem skutečně porozumět a vnímat jejich hlubší smysl. 

Práci s dětmi se věnuji již od střední školy a protože mě baví a dává mi smysl vystudovala jsem také učitelství výtvarné výchovy na pedagogické fakultě UP v Olomouci. 

Dokonalost nacházím v nedokonalosti a kráse jedinečnosti, přítomném okamžiku a radosti z bytí. Proto svobodná škola Alma.

Chtěla bych školu, která je součástí života celé rodiny. V ní lidé, kteří spolu chtějí být, jeden druhého vnímají, společně tvoří, radují se i pláčou, společně objevují svět, rostou a učí se – opravdu žijí. Chci školu, kde většina nepřehlasuje menšinu, ale kde se hledá nejlepší možné řešení pro všechny, protože celek tvoří lidé, kterým záleží na vztazích, které mezi sebou mají. Školu, kam všichni chodí protože chtějí a mohou nikoli musí. Místo, kde každý může být přesně takový jaký je a cítí se přijímán jako jedinečná bytost. Společenství, v němž jsou děti podporovány ve svých talentech a dostane se jim pomoci v překonání překážek, kdykoli cítí, že ji potřebují.

Chcete se nás na něco zeptat?